10 būdų kaip įveikti stresą

10 būdų kaip įveikti stresą

Paskelbta: 14.11.2017

Peržiūros: 230

Psichologai skatina susimąstyti - ilgalaikis stresas, jo sukelta nemiga ir iš to kylantys rimtesni psichologiniai sutrikimai, tokie kaip nerimas bei depresija, yra tikros šiuolaikinės visuomenės rykštės, kurios mūsų sveikatai kenkia ne ką mažiau nei netinkamos mitybos bei menko fizinio aktyvumo sukeltos širdies bei kraujagyslių ligos.

Kaip išmokti valdyti stresą? Kaip su juo susidoroti? Siūlome 10 praktinių patarimų, kuriuos gali ir turėtų išbandyti kiekvienas.

1. Kvėpavimo pratimai

Stresą juntame dėl pasikeitusio cheminio balanso - išsigandus, susijaudinus, pergyvenant mūsų kūnas išskiria vadinamuosius streso hormonus kortizolį ir noradrenaliną. Vienas garsiausių natūralios medicinos šalininkų daktaras Josephas E. Pizzorno jaunesnysis savo knygoje „Natūralios medicinos vadovėlis“ pateikia paprastą kvėpavimo techniką, kurios dėka šių hormonų koncentracija ima mažėti, tad mes nurimstame.

Patogiai atsisėskite. Nugara turi būti tiesi. Delną priglauskite prie pilvo. Įkvėpkite per nosį, ranka ant pilvo turėtų pasikelti. Iškvėpkite per burną, įtraukiant pilvo raumenis. Koncentruokitės tik į kvėpavimą, padarykite 10 įkvėpimų ir iškvėpimų.

2. Subalansuota mityba

Rinkitės visavertį maistą, valgykite 5-6 kartus per dieną, mažomis porcijomis, įpraskite atsikelti anksčiau ir ramiai bei sočiai papusryčiauti. Pastebėta, kad stresą ypatingai juntame sutrikus virškinimui, tad užtikrinkite pakankamą ląstelienos kiekį (jos itin daug uogose, taip pat daržovėse, vaisiuose, rupaus malimo miltuose, įpraskite jogurtą, salotas ar kepinius praturtinti sėlenomis) ir gerai perkramtykite kiekvieną kąsnį.

3. Vanduo

Ilgiau dirbant ar besimokant neretai ima skaudėti galvą, spausti smilkinius, toks diskomfortas trukdo susikaupti, tad imame jaudintis, tampame irzlūs. Šiuos nemalonius pojūčius tradiciškai priskiriame nuovargiui ir miego trūkumui, tačiau, anot Harvardo medicinos mokyklos dėstytojo, daktaro Howardo LeWine, juos neretai lemia paprasčiausia dehidratacija! Įpraskite ant stalo visad turėti stiklinę vandens, kartas nuo karto gurkštelėkite.

4. Ribotas kofeino kiekis

Duke universiteto medicinos centre atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 72 savanoriai kasdien išgeriantys 4-5 puodelius kavos. Ištyrus šių kavos mėgėjų kraują nustatytą, kad streso hormonas adrenalinas pakilęs 32%, o streso hormonas noradrenalinas – 14%.

Streso hormonai paskatina insulino išsiskyrimą, o insulinas, savo ruožtu, pradeda aktyviai skaidyti angliavandenius, tad akimirksniu gauname papildomos energijos, jaučiame pakylėjimą, tampa lengviau susikaupti. Duke universitete atliktas tyrimas dar kartą primena, kad teigiamus efektus ir puikią būseną suteikia 1-2 puodeliai kavos per dieną. Esant kofeino pertekliui streso hormonai pasiekia kritinę ribą, po trumpo pakylėjimo pervargstame, jaučiamės suirzę.

5. NE cigaretėms, alkoholiui ir narkotikams

Stresines situacijas daugelis malšina cigarete, alkoholiu, rečiau - narkotikais. Apsvaigę imame kitaip vertinti situaciją, pakinta mūsų suvokimas, tačiau stresas niekur nedingsta, jis tik užslopinamas žalojant savo fizinę sveikatą.

Psichologai pastebi, kad žalingus įpročius kovai su stresu pasitelkiantieji vėliau jaučiasi dar blogiau - imame išgyventi ir jaudintis ne tik dėl pirminio streso šaltinio, bet ir dėl savo netinkamo elgesio, žalingų įpročių.

Londono medicinos ir stomatologijos mokyklos mokslininkų grupė ištyrė 500 rūkorių, kurie buvo pasirengę atsikratyti šio žalingo įpročio, grupę. Pastebėta, kad sugebėjusių mesti rūkyti kraujyje streso hormonų sumažėjo net 20%!

6. Miegas

Pakankamas miego kiekis užtikrina normalias organizmo funkcijas, jaučiamės ramūs, pailsėję, gebame racionaliau vertinti situaciją bei efektyviau spręsti problemas.

Pastebėta, kad vakarais, artėjant įprastam miego laikui, streso hormono kortizolio koncentracija kraujyje natūraliai mažėja, tačiau stebint grupę savanorių, kurie pastarąsias 6 dienas miegojo nepakankamai ilgai, buvo pastebėta, kad kortizolio koncentracija jų kraujyje mažėja net 6 kartus lėčiau nei kontrolinės grupės narių, kurie miegojo pakankamai!

7. Sportas

Fizinė veikla yra pats geriausias būdas subalansuoti kūną ir mintis. Žinoma, sportas neturėtų kelti papildomo streso, jeigu prisivertimas nueiti į sporto salę ar stadioną tampa kančia, tai ieškokite alternatyvų - pasivaikščiokite, važinėkite dviračiu, ilgiau pavedžiokite šunį, pradėkite lankyti šokius.

Amerikos širdies ligų asociacijos specialistai teigia, kad nedidelis 30-60 minučių aktyvumas kasdien užtikrina normalią fizinę bei psichologinę sveikatą.

8. Laikas sau

Daug dirbantieji ar įtemptai gyvenantieji laiką sau suvokia, kaip neproduktyvią veiklą, nuolat patys sau žadėdami, kad problemoms ir užduotims pasibaigus bus galima pasilsėti. Toks požiūris itin klaidingas. Suvokite, kad masažas, gardi vakarienei su bičiuliais, valanda kino teatre yra indėlis į puikią savijautą, o kartu ir į darbingumą! Pailsėję, nusiraminę ir jausdamiesi laimingais dirbsite ženkliai efektyviau!

9. Tradicinė medicina

Išbandykite senolių patarimus - jeigu po darbo dienos jaučiatės suirzę, negalite nurimti, kamuoja stresas, tai užsiplikykite jonažolių ar melisų arbatos. Nepamirškite aromaterapijos - užsidekite kvapnių žvakių ar smilkalų, pasimėgaukite šilta vonia su keletu lašų mėgstamo eterinio aliejaus.

10. Laimingo žmogaus mąstymas

Būtų klaidinga manyti, kad laimingi žmonės nepatiria streso - jį patiria visi, tačiau vieni su juo susidoroja sąlyginai lengvai, o kitiems tai neįveikiama užduotis. Psichologė ir gyvenimo būdo trenerė Elizabeth Anne Scot savo knygoje  „8 raktai streso valdymui“ pastebi, kad ramūs ir laimingi žmonės sugeba žvelgti plačiau, gyvenimo negandas, įtampą suvokti kaip įveikiamą laikinumą ar nemalonią situaciją, kuri būtinai praeis. Pastebėta dar ir tai, kad laimingi žmonės turi itin tvirtas ir nekintančias vertybes, kurios teikia nusiraminimą -  tai šeima, tvirti santykiai su kitais žmonėmis, religija. Išmokite į stresą žvelgti kaip į neišvengiamą, tačiau trumpalaikį gyvenimo nemalonumą, o atsvaros jam ieškokite puoselėdami draugystę, meilę, tikėjimą, įprasminkite savo laisvalaikį savanoriaudami ar radę jums brangų ir įdomų hobį.